» Vandra!!

Idag har vi vandrat nio kilometer längs Dovra sjöar vid östansjö. Hann inte blogga imorse för jag hann knappt packa väskan, stressat värre ;)

20130830-140956.jpg

 


» Take me home, Country roads.

Godmorgon!

Det är strax dags att ge sig av till skolan, börjar med musik idag, blä. Jag är sämst på praktiska ämnen, allt utom hemkunskap då. Bild, musik är det jag är absolut sämst på. Annars har jag bara tråkiga lektioner, och slutar 15.40, och är hemma 16.30.

Får se om jag hör av mig under dagen, annars så skriver jag efteråt! :)


» Stockholmsresan!

Vi drar mot Stockholm med en påse Marianne!
stockholm 004
Vackra vyer!
20130827-150051.jpg
Vi närmar oss stan.
stockholm 009
Vi kommer in på hotellet, (som jag kommer skriva om i ett seperat inlägg) vi satte oss och åt lite vindruvor och lite chips innan vi dressade om för att dra oss mot Maxim.
stockholm 011
Innan vi gick mot Maxim så stannade vi för en pizza.
stockholm 017
Efter 40 minuter i kö utanför så kom vi äntligen in till våra platser, näst längst bak vilket faktiskt var fantastiskt bra, man såg skit bra! Vi satt nästa precis bredvid filmkameran.
stockholm 033
Och det var så bra! Peter Lemarcs musik är ju helt fantastisk, men det var så mycket humor också. De pratade om roliga saker, men även var Peter så kul med att han inte tyckte det var spontant med tvinspelning, för att de fick resa sig upp, när de skulle spela upp en låt, ,men sedan så fick de sätta sig igen eftersom de skulle sätta fram instrumenten, vilket var så jävla kul. Niklas Strömstedt och Peter hade så bra kemi också, de hade jättekul ihop, vilket gör av vi hade ännu roligare.
stockholm 027
Sedan kom vi ut från Maxim, lyckliga och fulla på adrenalin gick vi mot tunnelbanan igen. Denna bild tog jag i den runda parken bredvid Maxim. Anki ville såklart vara med och leka spöke ;)
stockholm 037
Mysigt att åka tunnelbana faktiskt även om både jag och Anki är as nervösa över att komma bort oss, så mamma skulle sköta den biten med att hitta på tunnelbanan, men mamma höll på att få oss helt galet så Anki och jag tog över, vilket vi retade mamma för länge!
stockholm 040
Sedan gick vi de sista hundra meterna genom våra lite halv läskiga tunnlar, sjungande på Monica Setterlunds Sakta vi går genom stan, Så oss vågade ingen ge oss på! När vi väl kom till hotelrummet åt vi lite ost och kex innan vi gick utmattade och SOV!
stockholm 013
Vi vaknade runt 7, duschade och gick ner för lite frukost, innan vi packade och begav oss mot stan.
stockholm 044
Tunnelbanedags!
stockholm 052
Sedan avslutade vi hela resan med en, för mig, ost och skinkpaj innan vi satte oss i bilen och åkte hem.
stockholm 054
Den här resan har varit så jävla kul! Jag har haft så mycket roliga stunder med mamma och Anki, Peter var helt fantastisk och bara så skönt att få åka bort, om det så bara är för ett dygn. Sedan var det såklart ett plus att titta på schemat ibland och se vad mina klasskamrater hade för lektioner medans jag roade mig i storstan ;)

» Hem

Har helt glömt bloggen idag, försökte ladda upp lite bilder från Stockholm imorse men det var så segt att jag var tvungen att lämna inlägget och gå till bussen. Nu står jag på busshållplatsen vid skolan och väntar på att få åka hem, lyssnande på en podd och bränner mig i solen. Ska bli skönt att komma hem för det är jobbigt att komma tillbaka till skolan efter fyra dagars ledighet. Men nu ska jag lyssna vidare och skriver mer senare!

 


» Natti!

Jag kom hem runt 5 och då tog jag en timmes promenad och sedan blev det lite traktorkörning, mat och plugg.
Men nu ska jag sova, vi ses imorgon!

» On my way!

Nu är vi påväg hem. Är trött och längtar hem, men vi har haft så kuuuul! Tror att detta är det bästa på hela sommaren helt klart. Jag kommer berätta allt i inlägg de närmsta dagarna eller något sådant när jag är hemma med datorn. Jag har bara mobilbloggat under resan för att jag inte har haft med mig någon dator, det kanske jag glömt säga. Men det blir ännu mer senare då!

Nu ska jag sätta igång att plugga faktiskt, lite efter kommer jag ju när man är borta två dar. Vi höra hemma!

 


» Frukost

Sitter nere vid frukosten, lite halvtrött efter igår men fullt vaken! Planerna för idag är att sitta kvar här en stund, sedan packa ihop oss i rummet och ge och ut på stan! Vi hörs lite senare.

 

 


» G R Y M T !

Skriver bara: det var grymt! Nu ska jag sova!

» Framme!

Äntligem framme! Vi har fått ett riktigt fint rum på Metro hotell. Nu ska vi göra oss i ordning lite snabbt och dra ut på stan för något att äta innan vi drar mot maxim.

Vi kanske hörs senare ikväll!


» Uppladdning!

God morgon världen!

Nu har jag bytt boende, mamma hämtade upp mig hos pappa och nu har vi landat i lägenheten. Halv ett ska vi hämta upp Anki i kumla, så snart blir det väl panikpackning och så men tänkte att jag skulle uppdatera dig först. Jag är taggad till tusen för ikväll! Jag längtar på att komma in på maximteatern och höra första tonerna på någon Lemarc låt. Sitter faktiskt nu och kollar liveinspelningar på Youtube, ryser och grinar nu, vad fan ska jag då göra ikväll? ;)

Nej nu ska jag göra något vettigt, hörs senare!

 

http://www.youtube.com/watch?v=IHabkU7PrkU&feature=player_embedded

» Bildbomb: Eskilstunas Veterandag

paula 1131
 
 Satt först i denna kö i två timmar för att komma in på området. Det var massa bilar som kokade, andra fick putta sina framåt och det var massa tråkig väntan.
paula 1134
 
Till slut kom vi i allafall in och vi var inte direkt ensamma…
 
paula 1142
De hade även flyguppvisningar, som var lite kul att titta på.
 
paula 1166
Massa fina bilar!
paula 1173
Folk fikar i solen.
paula 1166
paula 1149
En lite kul skylt som satt på en bil mitt i smeten.
paula 1176
Sen avslutade vi på Mcdonalds, innan man somnade i bilen hem.

En trevlig men fy vad varm dag! Man mådde inget vidare, efter en timme i stekande sol mitt på ett öppet fält.

Någon annan som gjort något kul idag?


» Nu är det dags.

Nu sitter jag vid datorn, med äppelbitar från våran trädgård(!) och laddar in dagens bilder och dags att gå igenom internet!

20130825-174459.jpg


» Eskilstuna Veterandag

Guten Morgen!

Idag så stog väckarklockan på kvart över sex, för klockan åtta så hämtar pappas kompis Magnus oss. Vi ska iväg till Eskilstunas veteran dag, fyllt med gamla bilar, flygplan, motorcyklar och marknad. Jag har alltid varit runt gamla veteranbilar, mamma har en egen och pappa är intresserad. Så det har alltid blivit att jag följt med på raggarbilsträffar och sådant. Det är skitkul kan jag lova!

Information för träffen går att hitta Här.

Översikt över träffen

IMG_1166


» PL i stockholm!

Jag kom på nyss att jag faktiskt inte berättat vad som händer på måndag än! På måndag runt lunch bilar jag, mamma och mammas kompis Anki upp mot stockholm. Vi ska nämligen på inspelningen av Tack för musiken med Peter Lemarc! Så på måndag kväll sitter vi i publiken och lyssnar på grymma låtar med Peter och Niklas Strömstedt, som är programledare. Och efter den helt säkert fantastiska kvällen ska vi sova en natt på hotell i Stockholm och sedan ta en dag på stan.

Om ni inte vet vem Peter Lemarc är, så är han en av de bästa svenska musikerna vi har. Och han är ännu bättre låtskrivare! Jag lyssnar alltid på hans låtar, speciellt när jag är ledsen. Han skriver så bra, man kan inte annat än att älska det.

Jag listar här tre av hans låtar, och det här är bara några av de underbara han gjort.

Sången dom spelar när filmen är slut

Little Willie John

Det finns inga mirakel

 


» Traktor

Har använt hela eftermiddagen till del två av köra traktorskolan! Blev tallriksharvning idag, för er som inte har någon aning om vad det är, så är tallriksharvning till för att jämna till jorden. Det är skitkul att köra, ja egentligen vad som helst, men speciellt traktor!

Nu ska jag se om det blir någon mat.


» Feel free to go your own way.

God lördag!

Vaknade för ungefär en timme sen och har sedan dess bara suttit här surfat runt och försökt hitta en bild till mig header, men får söka vidare. Idag har jag ingenting planerat utom kanske plugga lite, städa och så. Pappa jobbar idag så då blir det bara syrran och jag.

Hoppas ni får det bra tills vi hörs igen!


» Promenix i solen

Tog en härlig promenad nyss, allt är så vackert på sensommaren!

20130823-184904.jpg

20130823-184912.jpg


» Filmtips för helgen!

Action

Die hard: Följ med polisen John mcclane som alltid är på fel plats vid fel tillfälle. Spännande filmserie där de första tre är skitbra, den fjärde är sevärd och femte borde man egentligen undvika. Mina favorit actionfilmer helt klart!

Yippee-ki-yay, motherfucker!

Die-Hard1

 

Kärlek/Drama:STOLTHET OCH FÖRDOM!

Älskar denna film! 1800 talets England med baler, fina middagar och kärlek, kan det bli bättre? Det finns två versioner av denna film, det är den från 2005 men Keira Knightley jag tycker man ska se.stolthet och fördom

 

Klassiker: The Breakfast club!

Fem ungdomar möts på kvarsittningen, alla helt olika och inte vidare glada över att behöva tillbringa dagen tillsammans. Men den får dem att helt ändra åsikt om varandra.

Jag älskar den är filmen, trodde den inte skulle vara så bra som den faktiskt är!

Don’t you forget about me! the breakfast club

Hoppas ni får en grym helg!


» Totyr eftermiddag!

20130823-124825.jpg

Hej du! Nu sitter jag här och väntar på sista lektionen, idrott dock teori, vilket är tortyr. Jag ska se till att jag får upp något inlägg sen!


» The eyes of a sleepy girl.

Jag är ledsen att det inte bivit några inlägg idag, det har varit mycket bråk och så. Vi får hoppas det går bättre imorgon! Godnatt hörrni <3

20130821-220722.jpg


» Just get up!

God morgon!

Har faktiskt dragit mig ur sängen idag också, hoppas du med har lyckats. Som vanlig är dagens planer bara skolan, kanske en snabb promenad med min kompis Hanna och sedan sätta mig i en bil till mammas pojkvän. Ska försöka få in något intressant inlägg till dig underdagen men vem vet? Om det nu är någon som läser får ni gärna ge tips på vilka inlägg ni vill ha.

Vi hörs när vi hörs!

vakna


» 13 pluggtips som gör att betygen går spikrakt uppåt!

Börja direkt.

Om din lärare t.ex säger att provet är om två veckor eller läxförhöret är en vecka bort, så betyder det inte att du behöver skjuta upp pluggningen till kvällen före. Om du börjar direkt så kommer du inte behöva läsa allt på en dag, eller stressa lika mycket. Läs en sida om dagen eller lär dig två- tre ord per dag. Det är mycket härligare att ta det lugnt!

Använd ”tråktid” till något vettigt.

När du har ”tråktid” som långa sträckor i buss, väntetid hos tandläkaren eller korta meningslösa raster mellan lektionerna, PLUGGA! Det är perfekt tid att ta vara på där man kanske egentligen bara håller på med telefonen. Det är som att plugga gratis, du blir av med de tråkiga stunderna och får något gjort samtidigt. Om man tar mig som exempel så läser jag alltid kapitel i So´n på bussen på väg till stan.

Bestäm dig.

Du kommer aldrig ta tag i pluggandet som du inte bestämmer dig för att göra det. Det är bara att rensa kalendern, lägg telefon och dator i andra änden av huset och slå dig ner på din plats du tycker om att plugga på. Sedan är det bara att sticka näsan i boken och gör det. Det finns ingen som tycker det är hur kul som helst, men det måste göras.

 

Hitta din pluggplats.

Alla har olika platser de gillar att plugga på. Jag sitter alltid vid köksbordet, för där kan jag koncentrera mig. Det finns många som t.ex tycker om att ligga i sängen och plugga och om det funkar för dig, gör så!

Belöningssystem.

Jag tycker belöningssystem är en bra grej, det kanske kan få dig att fokusera bättre, anstränga dig mer. Belöningar kan vara allt från att när jag är klar med denna läxa får jag se det där nya avsnittet av favoritserien, eller börja i den där boken jag lånade på bibloteket i dag. Annars kan det vara att jag faktiskt pluggade bra och fick super betyg på det där provet eller inlämningen, får jag köpa den där väskan, tröjan eller liknande som jag suktat efter i en månad.

Om du tror du kan, kan du.

Om man går in med inställningen, det här går inte, jag kan inte, jag orkar inte, det är ingen idé att försöka jag klarar det inte ändå, då kan du inte. Tro på dig själv! Det är väl klart att du kan, bara du försöker.

Fråga om hjälp.

Det är inte pinsamt att inte förstå. Om du behöver hjälp, fråga dina kompisar eller läraren. Läraren är där för att hjälpa dig, använd dig av den hjälpen.

Sätt upp mål.

Att sätta upp mål är ett bra sätt att hålla sig peppad. T.ex Sätt i början av året upp ett betyg till varje ämne som du ska sträva efter att nå. Var realistisk, men gör det inte för lätt.

Skolgrejer

Visst går det lika bra att skriva i ett tråkigt block som du får från skolan, men inte är det lika roligt! Ett roligt block eller snygga pennor kan faktiskt göra det hela lite lättare

Hitta ditt sätt att plugga

Om du tycker går bättre när du färgkordinerar allt med överstrykningspennor, har musik i öronen eller har massa gott att äta samtidigt, så är det så du ska göra! Det finns ingen som gör precis lika.

Var inte för hård

Om du mår dålig eller varit trött hela dagen så kanske det inte spelar någon roll om du pluggar, det fastnar inte ändå. Låt dig ta det lugnt ibland, du ska inte låta ditt plugg styra dig! Men du kan inte ligga på latsidan hela tiden heller, för att vara typiskt svensk: Det ska vara lagom.

Skriv!

Allt fastnar bättre om du både läser och skriver det. Skriv av det viktigaste från texten du läser, du lär dig mycket bättre och så kan du plugga på de anteckningarna sen och behöver inte läsa texten hundra gånger.

 

Låtsas vara intresserad.

Du kan lura dig själv, om du försöker vara intresserad även om molekyler och grundämnen inte intresserar dig alls egentligen, så sätt dig in i det som det vore det roligaste du visste! Se allt med dem ögonen istället.

Hoppas någon tycker dessa tips var hjälpsamma och detta är min syn på dem, nu tycker jag du ska göra om dem så de passar dig!

blogstats trackingpixel

                 


» Happy thoughts!

 

 

God morgon alla glada, och även ni som inte är det!

Idag är andra dagen i skolan, mig gör det ingenting egentligen men ändå. Jag tycker det bara är bra att ha något att göra på dagarna men då är jag ju en plugghäst! ;)

  Idag är det So, svenska, matte och lite annat kul. Men detta får bli ett tråkigt och bildlöst inlägg för nu tjatar syrran om datorn.

HA EN BRA SKOL/ARBETSDAG.


» Ny här

 

Halloj!
Jag heter Paula, är 15 år och började nian idag.
Min fritid går åt till plugg, titta på hockey, vara det största the mentalist galningen på jorden och bara vara.
Jag bor i utanför Örebro och pendlar mellan mamma och pappa som gick isär i mars och båda har träffat nya.
Jag hoppas ni ska trivas här på Paulaas!